Sunday, January 4, 2015

Hogyan védjük meg magunkat a sérülésektől?

Bizonyára mindenkit foglalkoztatott már a téma élete eddigi szakaszaiban is, főleg amikor olyan élethelyzetbe került, amelyben a sérülés veszélye fokozottabban állt fenn, mint máskor, normális esetben. Mi a helyzet azonban olyankor, amikor "normál eset" áll fenn, és mégis bekövetkezik valamilyen tragédia, sérülés? Nem lenne jó vajon ezekre is felkészülni? Nem lehetne elkerülni a tragédiát? 
A statisztikai adatok azt mutatják, hogy a legtöbb baleset otthontól távol történik, például munkahelyen, vagy úton, például országúton - hogy a vízi-, vagy légi közlekedésről ne is beszéljünk.

1-es megoldási javaslat: Ne menjünk el otthonról!

Elképzelhető, hogy nem tehetjük meg, hogy otthon maradjunk, de hát aki ilyen makacsul vonzódik a veszélyforrásokhoz, annak úgy kell!
Ezen a megoldási javaslaton belül is külön figyelmet érdemel, hogy ha otthon maradtunk, akkor sem vagyunk még teljesen biztonságban. A házon belül is érhet bennünket milliónyi baleset, elég, ha körülnézünk!
  • A fürdőszobában a vizes kövön, vagy a kádban, zuhanyzóban állva megcsúszhatunk. Ha mindenképpen ilyen veszélyes helyekre kell mennünk, készüljünk fel alaposan! Általában az egyensúlyvesztéses balesetek fordulnak elő túlnyomó többségben. Ezek elkerülhetőek helyes testtartás felvételével. Például üljünk le a földre és pókjárásban, esetleg négykézláb közlekedjünk. Nem szégyen ez, hanem baleset-megelőzés!
  • A konyha is tele lehet veszélyekkel! Elektromos berendezést és gáztűzhelyet pláne ne használjunk! A kések élesek és hegyesek, ne vegyünk a kezünkbe ilyen eszközt! A villával is vigyázzunk! Ha ennyire ragaszkodunk az eszközhasználathoz, csakis tompa kanállal együnk hideg, vagy leginkább szobahőmérsékletű élelmiszert!
  • Az ablakoknál, ajtóknál különösen vigyázzunk! Még ennél is különösebben, ha kinyitunk, vagy becsukunk valamit, mert könnyen odacsíphetjük az ujjunkat, vagy más testrészünket! Végképp kerüljük el a kihajolást, kiesést! Még ejtőernyő viselésével is kockázatos, de ha mindenképpen ablakot akarunk nyitni, nem árt ez a védőfelszerelés - és a legalaposabb körültekintés!

A statisztikák azt mutatják, hogy a balesetek 99%-a a hálószobán kívül történik. (Ebbe persze nem számolták bele a fogantatással járó baleseteket - a szerk.) A legkevesebb baleset tehát a hálószobában érhet bennünket. Ajánlatos megfontolni a következőket:

2-es megoldási javaslat: Zárkózzunk be a hálószobánkba!

Ugyan még így sem vagyunk 100%-os biztonságban, de ez már egy nagyon jó kezdet! Itt biztosan nem fog elcsapni bennünket a troli, vagy a villamos, és úthenger alá sem fogunk beesni. A hálószobában a legkisebb a valószínűsége annak, hogy leessünk egy fáról, vagy hogy a nyílt tengerre kisodródva, több hónapos éhezéssel és szomjazással járó, kiszáradásos halálesetben legyen részünk. Villámcsapás kockázata is minimalizálható ezzel az egyszerű módszerrel. 
De ez még mindig nem nyújt teljes védelmet a veszélyektől, hiszen mi van, ha a hálószobában üzemelő fűrészüzemben levágja az ujját valaki, vagy egy tehén felökleli?

3-as megoldási javaslat: Ne tartsunk állatokat a hálószobában velünk!

Ezzel akkor az egyiket már kizártuk.

4-es megoldási javaslat: Ne csináljunk semmit sem, különösen ne dolgozzunk!

Aki haza viszi a munkát, azzal a munkahelyi balesetek otthon fognak megtörténni, és valószínűleg a társadalombiztosító nem fogja munkahelyi balesetnek elkönyvelni, tehát kisebb összegű táppénz jár utána.
Legegyszerűbb azonban, ha tényleg nem csinálunk semmit!

5-ös megoldási javaslat: Feküdjünk egész nap az ágyon!

Vagy az ágy alatt, akinek erre lehetősége van. Minél nagyobb a biztonság iránti igény, annál inkább szükség lehet a felülről esetlegesen jövő ufó-, vagy gömbvillám-támadások kivédésére. Vagy egy hálószobánkba véletlenül betévedt rovar ellen való védelem okán. Ha a házunkra meteorit hull, az ellen is jó lehet. 
Ha nem tudunk az ágy alá bemászni valamilyen okból, akkor az ágy fölé érdemes valamilyen védő réteget felszerelni.

5/a aljavaslat: Stabil oldaltfekvés

A legbiztonságosabb, ha a KRESZ oktatás EÜ részében kifejtett stabil oldaltfektetés módszerét alkalmazzuk magunkon! Alsó láb kinyújtva, a felső 90°-ban hajlik combtőnél és térdnél, az alsó kar kinyújtva lefelé, a felső háromszög alakban az arc alá visszahajtva, fej enyhén "felfelé" néz. Ebben a testhelyzetben nem érhet bennünket nagyobb trauma, elgurulni sem tudunk. Ha az ágy tetején fekszünk, nem tudunk legurulni róla. Meglehetősen biztonságosnak mondható, erősen javallott!

5/b aljavaslat: Viseljünk védőöltözetet!

Egy esetleges földrengés, vagy egy ránk törő betörő például még így is lelökhet minket az ágyról és megüthetjük magunkat. Előzzük meg ezt a bajt azzal, hogy megfelelő védőruházatot húzunk! 
A megfelelő védelem a fej számára például egy motoros bukósisak lehet. Ennek kiképzése olyan, hogy a fejre mért ütéseket olyan szinten elosztja és tompítja, hogy ehhez hasonló védelmet nem sok más nyújthat. Ennek hiányában esetleg az építkezéseken használatos sárga sisakot, vagy a tűzoltók sisakját javasoljuk!
Fontos még végtagjaink védelme is. A jégkorongozók térd- és könyökvédői, kesztyűje megteszi.
Testünk védelmére többféle megoldási javaslat is van. Golyóálló mellény, hagyományőrzők által használt középkori gambezon, esetleg láncing egyaránt jól elláthatja a feladatot, azonban a költséghatékonyság is szerepet játszhat sokunknál. Az ő számukra javasolt megoldás az, hogy tekerjék magukat körbe vattával, szivaccsal, polyfoammal, esetleg egy felfújhatós strand-matraccal. Ha ezek egyike sem áll rendelkezésre, húzzanak fel legalább öt télikabátot!

5/c aljavaslat: Ne fogadjunk vendégeket!

A balesetek sokkal jobban elkerülhetőek, ha magunk vagyunk otthon a fentiekben felsorolt javaslatokat megfogadva. Egy külsős csak bezavarhat, megosztja a figyelmünket és máris kész lehet a baj!

Ezzel még korántsem oldottuk meg a problémát teljes egészében!
A sérüléseknek ugyanis csak nagyon kis százaléka fizikai sérülés. Nem beszéltünk még a LELKI sérülésekről.

6-os javaslat: Ne nézzünk tévét!

Sem semmilyen más médiát, filmet, híradót, bármit! Egy romantikus film megnézésekor minimum hétszer telesírnánk a zsebkendőnket, egy akciófilm pedig akár halálos mennyiségű stresszt is felhalmozhat szervezetünkben! Ráadásul ezek az alkotások úgy vannak összerakva, hogy rájátszanak pszichológiailag a néző reakciójára.

7-es javaslat: Ne is olvassunk!

Az olvasásra ugyanez vonatkozik. Ha a kedvenc regényünkben a főhős kelepcébe kerül, néhány perc alatt sok évet öregedhetünk szükségtelenül. A könyv végi katarzis - már ha egyáltalán bekövetkezik, - nem biztos, hogy megfelelő kompenzációt nyújt majd számunkra.

8-as javaslat: Ne is gondolkozzunk!

Az agyalás, a dolgokon való rágódás nem visz senkit sem előbbre! Nagyon negatívan hat ránk, a végén még eltereljük a saját figyelmünket arról amit éppen csinálunk, és akkor máris kész a baj!
A legjobb, ha kikapcsoljuk az agyunkat, vagy lefoglaljuk valami üres dologgal. Számoljunk el minél tovább! Vagy csak nézzünk magunk elé - akár csukott szemmel. Esetleg mantrázzunk!

Ha ezeket a jótanácsokat megfogadjuk, büszkén fogunk visszatekinteni életünk vége felé és jóleső elismeréssel csettintünk, hogy milyen sokáig éltünk baleset- és sérülésmentesen.

No comments:

Post a Comment

Minden kommentárt szívesen látok, olvasok, s ahogy időm engedi és amennyiben szükséges, megválaszolok.